l detectingpeople.dk › Detektor › Stenalder › Udenfor kategori › Flest vist
detectingpeople.dk
Udvid/Kollaps indhold Detecting People

Udvid/Kollaps indhold Bruger Info

Velkommen Gæst

Hvem er hvor: 2 Gæster

Detektor › Stenalder › Udenfor kategori › Flest vist

Hjem

Nyeste fund
/

kommentarer

Mest sete
/

bedømte


 Detektor › Flest vist 
Retur til oversigt Vis/skjul billede information Slideshow BILLEDE 245/296 Send dette billede som et e-postkort Se forrige billede Se næste billede




Til Steen & Kjeld
Her kan vi se "Spydet" fra bagenden:)
 
 
Billede information
Tilføjet af:rasmus1000
Landsdel:Anden
Fundet med:Andet
Album navn:Udenfor kategori
Foreslå et andet album. Klik her.
Vist:158 gange
URL:www.detecting.dk/coppermine/displayimage/pid=5856.html
 Henrik Brinch Christiansen [30. Maj 2010 kl. 20:36]
  Nu har jeg godt nok ikke ret meget forstand pÃ¥ stenalderredskaber, men da jeg sÃ¥ den første gang var mit først indfald en knækket dolk, det ligner ret klart et brud, indsnævringen ligger vel ogsÃ¥ der hvor man normalt ser den hos dolkene, at man senere har kunnet bruge den som spyd ja hvorfor ikke man behøver vel ikke lave retouscheringer for at den har kunne have haft et liv som spyd senere. Jeg syns af og til man gÃ¥r op i de mest besynderlige ting for at tingene skal være det ene eller det andet Ved ikke
 Kjeld Larsen [30. Maj 2010 kl. 20:44]
  Ok- tydelig hængselbrud, sÃ¥ har antagelig været en dolk en flot parelelhugget en af slagsen, hjørne retuchen ser sekundær ud, sÃ¥ er temmelig sikkert lavet efter bruddet , bÃ¥de retuchen og surrings hakkene i bladet taler for at spidsen har været genbrugt som spydspids.
Herligt fund uanset hvad - ku selvfølgeligt ha været sjovt at finde hele kniven Stor grin
 Kjeld Larsen [30. Maj 2010 kl. 20:54]
  I bund og grund er et hvert fund unikt! det eneste et brud anfægter er sjældenheden af fundet, hele værktøjer er selvfølgelig højere i kurs hos samlere men herlighedsværdien er lige stor hos finder brud eller ej - gir dig lidt ret Henrik , ryger lidt ud i peditesser engang imellem Vinker
 Rasmus Rene Andersen [30. Maj 2010 kl. 21:05]
  Alle fund er som sagt unike, som er levn fra Stenalderens epoke Thumbsup Jeg giver jer begge to ret i at man ofte ryger ud i peditesser, men aligevel er det interessant hvorledes spydet har startet som dolk eller som spyd! Foto
 Steen Agersø [30. Maj 2010 kl. 22:05]
  Hej igen.
Jeg glæder mig da lidt over at have fået ret i min antagelse om, at der er tale om et brud. Blink
Henrik, det er jo netop dette "nørderi", der gør, at vi bliver klogere og undersøger de fundne ting nærmere, så jeg mener bestemt ikke, det er negativt.
Til spørgsmålet om den har været sekundært anvendt som spydspids, ja så ser jeg ikke nogen umiddelbare beviser herfor.
De såkaldte "surringshak", virker som tilfældige hak i kanterne, som jeg ser det, al den stund, at de ikke er placeret symmetrisk overfor hinanden.
En omdannelse til spyd- / pilespids ville ofte af skæftningshensyn kræve en tildannelse af den jo noget brede brudkant forneden. Her ses ofte på omdannede knækkede dolke at man har fladehugget, "knappet" fra begge sider ind over overfladen, så denne kant bliver ganske tynd, og dermed bedre kan holde om et spaltet spyd.
I det hele taget raser der jo en diskussion om, om der overhovedet har været noget der hed spydspidser, eller om disse i virkeligheden er dolke, blot en type, uden "håndtag", som så er blevet forsynet med håndtag / skaft af f.eks. ben eller træ.
Thumbsup
 Kjeld Larsen [30. Maj 2010 kl. 23:43]
  Sjovt som ting bliver vendt og drejet, netop derfor er det et must at grave og grave dybt! i tilgængeligt materiale,hver eneste gang en historiebog bliver genoptrykt/ny udgivet er der rettelser, ny fund har vendt op og ned pÃ¥ gamle teorier, i mange af de gamle lære bøger er de skæfteløse dolke omtalt som spydspidser, noget der først er blevet rettet i nyere tid, og det er genem bla diskutioner som nogen af de mere heftige her pÃ¥ fibula teorier bliver luftet og nogen gange bevist andre gange endeligt afvist - i bund og grund er det teorier og intet andet vores viden grundlag er baseret pÃ¥ ta nu den famøse "spydspids" her pÃ¥ trÃ¥den, hvis man som jeg har brugt zoom symbolet pÃ¥ Rasmusses billede vil man ku se retuchering v basen sÃ¥ begge hjørner er blevet afrundet, desuden er det ikke et must at surringshakkene er dimentralt modsat placeret, igen er vi ude i lige efter bogen eksempler! jeg er sikker pÃ¥ det er de færreste flintssmede der har siddet med en manual nÃ¥r kniven er brækket og spidsen sku tilpasses som spydspids - og som Steen sÃ¥ rigtigt skriver ofte er der hugget skafttunge,ordet ofte dækker jo netop- ikke altid! - disse diskutioner ender mange gange med ordkløveri, og skrÃ¥sikkerhed pÃ¥ et omrÃ¥de hvor man pÃ¥ ingen mÃ¥de kan være helt sikker hvad brug angÃ¥r, og hvad skæftning angÃ¥r blir der jævnligt fundet skæftede eksemplarer af typer man havde tillagt andet brug! hvis det kan være nogen trøst sÃ¥ er det sjældent man møder to arkæologer der er 100% enige om noget som helst der er altid et par % uenighed og det er denne uenighed der holder den store forsknings gryde i kog - sÃ¥ Hurra for den lille uenighed

Hvem siger iøvrigt at det ikke er spydspidsens skaftunge der er brækket af - da det ellers vil ha været en meget lille dolk ikke ligefrem standard med parelel hugning på de små "ildstens"dolke Blink
 Henrik Brinch Christiansen [31. Maj 2010 kl. 00:56]
  Vil lige nævne at der intet negativt er ment, og det er dejligt at se at der kan diskuteres seriøst uden at man ryger i flint Blink

Udvid/Kollaps indhold Album links

Udvid/Kollaps indhold Leksikon

Udvid/Kollaps indhold Dagen i dag i historien