l detectingpeople.dk › Detektor › Renæssance/Enevælde › Nyeste billeder
detectingpeople.dk
Udvid/Kollaps indhold Detecting People

Udvid/Kollaps indhold Bruger Info

Velkommen Gæst

Hvem er hvor: 1 Gæster

Detektor › Renæssance/Enevælde › Nyeste billeder

Hjem

Nyeste fund
/

kommentarer

Mest sete
/

bedømte


 Detektor › Renæssance/Enevælde › Nyeste billeder 
Retur til oversigt Vis/skjul billede information Slideshow BILLEDE 161/1222 Send dette billede som et e-postkort Se forrige billede Se næste billede




Knapper ikke interessant for museum - hvad så?
Hejsa DP

Dette er min første post og jeg er helt ny i gamet og som DP'er.

Har gået to gange med detektor og fundet en masse skrammel og også lidt sjov halløj, som jeg er ved at finde ud af hvad er.

Disse to knapper, som museet fortæller mig kaldes 'bondeknapper' og fra nyere tid (dvs. efter renæssancen), er de ikke interesseret i.

Hvad stiller jeg så op med dem?

Jeg formoder, at jeg ikke skal grave dem ned igen :-D
 
 
Billede information
Tilføjet af:Stuffe
Metal:Tin
Landsdel:Anden
Fundet med:
Minelab X-Terra 305

Album navn:Knapper
Foreslå et andet album. Klik her.
Vist:259 gange
URL:www.detecting.dk/coppermine/displayimage/pid=63397.html
 Arne Hertz [03. September 2014 kl. 15:52]
  PÃ¥ den ene side er den ikke danefæ. PÃ¥ den anden side sÃ¥ har du fjernet en del af vores fælles kulturhistorie. Den kan være tabt et tilfældig sted eller i forbindelsse med en bygning. Det ved du først nÃ¥r du først nÃ¥r du har gÃ¥et der en tid eller ser pÃ¥ gamle kort. SÃ¥ brug GPS uanset og indmÃ¥l dine fund. SÃ¥ vil tiden vise om det kan bruges til noget. Hvis du kommer den i et syltetøjsglas sammen med andre knapper, sÃ¥ er du en kulturarvsrøver. Sat lidt pÃ¥ spidsen.
 Arne Hertz [03. September 2014 kl. 15:52]
  PÃ¥ den ene side er den ikke danefæ. PÃ¥ den anden side sÃ¥ har du fjernet en del af vores fælles kulturhistorie. Den kan være tabt et tilfældig sted eller i forbindelsse med en bygning. Det ved du først nÃ¥r du først nÃ¥r du har gÃ¥et der en tid eller ser pÃ¥ gamle kort. SÃ¥ brug GPS uanset og indmÃ¥l dine fund. SÃ¥ vil tiden vise om det kan bruges til noget. Hvis du kommer den i et syltetøjsglas sammen med andre knapper, sÃ¥ er du en kulturarvsrøver. Sat lidt pÃ¥ spidsen.
 Arne Hertz [03. September 2014 kl. 15:52]
  PÃ¥ den ene side er den ikke danefæ. PÃ¥ den anden side sÃ¥ har du fjernet en del af vores fælles kulturhistorie. Den kan være tabt et tilfældig sted eller i forbindelsse med en bygning. Det ved du først nÃ¥r du først nÃ¥r du har gÃ¥et der en tid eller ser pÃ¥ gamle kort. SÃ¥ brug GPS uanset og indmÃ¥l dine fund. SÃ¥ vil tiden vise om det kan bruges til noget. Hvis du kommer den i et syltetøjsglas sammen med andre knapper, sÃ¥ er du en kulturarvsrøver. Sat lidt pÃ¥ spidsen.
 Arne Hertz [03. September 2014 kl. 15:52]
  PÃ¥ den ene side er den ikke danefæ. PÃ¥ den anden side sÃ¥ har du fjernet en del af vores fælles kulturhistorie. Den kan være tabt et tilfældig sted eller i forbindelsse med en bygning. Det ved du først nÃ¥r du først nÃ¥r du har gÃ¥et der en tid eller ser pÃ¥ gamle kort. SÃ¥ brug GPS uanset og indmÃ¥l dine fund. SÃ¥ vil tiden vise om det kan bruges til noget. Hvis du kommer den i et syltetøjsglas sammen med andre knapper, sÃ¥ er du en kulturarvsrøver. Sat lidt pÃ¥ spidsen.
 Steen Uffe Tommerup [03. September 2014 kl. 16:03]
  Milde Skaber!

Som uddannet historiker, kan jeg ikke have siddende på mig, at jeg er røver af kulturarven Chokeret

MÃ¥ske I, herinde, kunne sige noget om, om der var et sted hvor andre samlede sagerne sammen. Sted und alles er skam noteret ... men jeg har i forvejen pladsproblemer og samler helst ikke flere stumper sammen Blinks
 René Skjødt [03. September 2014 kl. 19:17]
  Ah......ligefrem kulturarvsrøver for at redde en knap for syreregn og plovens hærgen, er mÃ¥ske lige voldsomt nok.....
 Steen Uffe Tommerup [03. September 2014 kl. 19:42]
  Kære Skjødt

Jeg blev faktisk også en kende overrasket over tonen i det svar.

Mit kendskab til kulturarven er skam ganske godt. Både fra uddanelse og arbejde, hvor jeg bl.a. har arbejdet i Rigsarkivet, i Kulturarvsstyrelsen og pø nogle museer.
Men jeg har altid varetager sager som allerede var i samlingerne. Aldrig har jeg selv indleveret genstande. Derfor ville jeg søge jeres gode råd om, hvad jeg kan stille op med de effekter som museerne ikke vil have. Et råd ønsket netop for ikke at gøre skade på vores fælles fortid.

Jeg er ny og grøn på denne side af skranken, så jeg håber der er velmenende DP'ere der kan svare (sobert).

I al ydmyghed
 Tommy Olesen [03. September 2014 kl. 20:04]
  Kære Steen - gør som de fleste andre: Gem dem i en æske sammen med alle de andre knapper du finder med tiden. Ta GPS eller lad vær - men da museerne ikke vil ha knapperne, er der jo ingen grund til at bruge tid pÃ¥ det. Og ligefrem at blive kaldt kulturrøver er vel lige skrapt nok - sÃ¥ er vi en stor flok kulturrøvere i Danmark. Smil
 M Andersen [04. September 2014 kl. 08:25]
  Jeg tager hverken gps eller pakker knapper ind i vat, sÃ¥dan er det...

Jeg har ligeledes ALDRIG hørt, at det skader kulturarv når knapper,kapsler og andet affald fjernes Vinker

Personligt afleverer jeg knapper og ikke danefæ mønter til bonden, jeg har nemlig heller ikke plads.
Tidligere tog jeg gps på gammelt værktøj og meget andet som bly og bronze barer, men de var "pisse" lige glade, så det bruger jeg kun til mine interne notater nu.

Så længe du holder dig til de lovmæssige skrevne forskrifter og holder fin kontakt til det lokale museum, kan det jo ikke gå helt galt.

Ønsker dig mange gode timer i naturen.
 Peder Laursen [04. September 2014 kl. 17:14]
  Arne jeg er enig med dig. Jeg tar´ gps pÃ¥ alle signaler...selv fejlsignaler fra elhegn.... Wauv
 Arne Hertz [04. September 2014 kl. 18:57]
  Jeg var mÃ¥ske lidt spids for at sætte lidt gang i dit spørgsmÃ¥l som stod ubesvaret i længere tid. Mit udgangspunkt er inspireret af Mogesns Bo Henriksen fra Odense Bys Museet, som til danefæmødet i Januar plæderede for ,at enten blev fund opmÃ¥lt eller efterladt pÃ¥ fundpladsen uanset alder. Har selv som barn samlet en del flint, mest fra et sted, men alligevel blandet med andet. Derfor kan arkeologerne ikke bruge fundene til noget.
Selv om museet ikke vil have det kon det jo være at en lokalhistorisk forening vil tage imod det.

Opmålte fund kan ende med at fortælle en historie, hvorimod F.eks. knapper i et syltetøjsglas er metalskrot
 Arne Hertz [03. September 2014 kl. 15:52]
  PÃ¥ den ene side er den ikke danefæ. PÃ¥ den anden side sÃ¥ har du fjernet en del af vores fælles kulturhistorie. Den kan være tabt et tilfældig sted eller i forbindelsse med en bygning. Det ved du først nÃ¥r du først nÃ¥r du har gÃ¥et der en tid eller ser pÃ¥ gamle kort. SÃ¥ brug GPS uanset og indmÃ¥l dine fund. SÃ¥ vil tiden vise om det kan bruges til noget. Hvis du kommer den i et syltetøjsglas sammen med andre knapper, sÃ¥ er du en kulturarvsrøver. Sat lidt pÃ¥ spidsen.
 Arne Hertz [03. September 2014 kl. 15:52]
  PÃ¥ den ene side er den ikke danefæ. PÃ¥ den anden side sÃ¥ har du fjernet en del af vores fælles kulturhistorie. Den kan være tabt et tilfældig sted eller i forbindelsse med en bygning. Det ved du først nÃ¥r du først nÃ¥r du har gÃ¥et der en tid eller ser pÃ¥ gamle kort. SÃ¥ brug GPS uanset og indmÃ¥l dine fund. SÃ¥ vil tiden vise om det kan bruges til noget. Hvis du kommer den i et syltetøjsglas sammen med andre knapper, sÃ¥ er du en kulturarvsrøver. Sat lidt pÃ¥ spidsen.
 Arne Hertz [03. September 2014 kl. 15:52]
  PÃ¥ den ene side er den ikke danefæ. PÃ¥ den anden side sÃ¥ har du fjernet en del af vores fælles kulturhistorie. Den kan være tabt et tilfældig sted eller i forbindelsse med en bygning. Det ved du først nÃ¥r du først nÃ¥r du har gÃ¥et der en tid eller ser pÃ¥ gamle kort. SÃ¥ brug GPS uanset og indmÃ¥l dine fund. SÃ¥ vil tiden vise om det kan bruges til noget. Hvis du kommer den i et syltetøjsglas sammen med andre knapper, sÃ¥ er du en kulturarvsrøver. Sat lidt pÃ¥ spidsen.
 Arne Hertz [03. September 2014 kl. 15:52]
  PÃ¥ den ene side er den ikke danefæ. PÃ¥ den anden side sÃ¥ har du fjernet en del af vores fælles kulturhistorie. Den kan være tabt et tilfældig sted eller i forbindelsse med en bygning. Det ved du først nÃ¥r du først nÃ¥r du har gÃ¥et der en tid eller ser pÃ¥ gamle kort. SÃ¥ brug GPS uanset og indmÃ¥l dine fund. SÃ¥ vil tiden vise om det kan bruges til noget. Hvis du kommer den i et syltetøjsglas sammen med andre knapper, sÃ¥ er du en kulturarvsrøver. Sat lidt pÃ¥ spidsen.
 Steen Uffe Tommerup [03. September 2014 kl. 16:03]
  Milde Skaber!

Som uddannet historiker, kan jeg ikke have siddende på mig, at jeg er røver af kulturarven Chokeret

MÃ¥ske I, herinde, kunne sige noget om, om der var et sted hvor andre samlede sagerne sammen. Sted und alles er skam noteret ... men jeg har i forvejen pladsproblemer og samler helst ikke flere stumper sammen Blinks
 René Skjødt [03. September 2014 kl. 19:17]
  Ah......ligefrem kulturarvsrøver for at redde en knap for syreregn og plovens hærgen, er mÃ¥ske lige voldsomt nok.....
 Steen Uffe Tommerup [03. September 2014 kl. 19:42]
  Kære Skjødt

Jeg blev faktisk også en kende overrasket over tonen i det svar.

Mit kendskab til kulturarven er skam ganske godt. Både fra uddanelse og arbejde, hvor jeg bl.a. har arbejdet i Rigsarkivet, i Kulturarvsstyrelsen og pø nogle museer.
Men jeg har altid varetager sager som allerede var i samlingerne. Aldrig har jeg selv indleveret genstande. Derfor ville jeg søge jeres gode råd om, hvad jeg kan stille op med de effekter som museerne ikke vil have. Et råd ønsket netop for ikke at gøre skade på vores fælles fortid.

Jeg er ny og grøn på denne side af skranken, så jeg håber der er velmenende DP'ere der kan svare (sobert).

I al ydmyghed
 Tommy Olesen [03. September 2014 kl. 20:04]
  Kære Steen - gør som de fleste andre: Gem dem i en æske sammen med alle de andre knapper du finder med tiden. Ta GPS eller lad vær - men da museerne ikke vil ha knapperne, er der jo ingen grund til at bruge tid pÃ¥ det. Og ligefrem at blive kaldt kulturrøver er vel lige skrapt nok - sÃ¥ er vi en stor flok kulturrøvere i Danmark. Smil
 M Andersen [04. September 2014 kl. 08:25]
  Jeg tager hverken gps eller pakker knapper ind i vat, sÃ¥dan er det...

Jeg har ligeledes ALDRIG hørt, at det skader kulturarv når knapper,kapsler og andet affald fjernes Vinker

Personligt afleverer jeg knapper og ikke danefæ mønter til bonden, jeg har nemlig heller ikke plads.
Tidligere tog jeg gps på gammelt værktøj og meget andet som bly og bronze barer, men de var "pisse" lige glade, så det bruger jeg kun til mine interne notater nu.

Så længe du holder dig til de lovmæssige skrevne forskrifter og holder fin kontakt til det lokale museum, kan det jo ikke gå helt galt.

Ønsker dig mange gode timer i naturen.
 Peder Laursen [04. September 2014 kl. 17:14]
  Arne jeg er enig med dig. Jeg tar´ gps pÃ¥ alle signaler...selv fejlsignaler fra elhegn.... Wauv
 Arne Hertz [04. September 2014 kl. 18:57]
  Jeg var mÃ¥ske lidt spids for at sætte lidt gang i dit spørgsmÃ¥l som stod ubesvaret i længere tid. Mit udgangspunkt er inspireret af Mogesns Bo Henriksen fra Odense Bys Museet, som til danefæmødet i Januar plæderede for ,at enten blev fund opmÃ¥lt eller efterladt pÃ¥ fundpladsen uanset alder. Har selv som barn samlet en del flint, mest fra et sted, men alligevel blandet med andet. Derfor kan arkeologerne ikke bruge fundene til noget.
Selv om museet ikke vil have det kon det jo være at en lokalhistorisk forening vil tage imod det.

Opmålte fund kan ende med at fortælle en historie, hvorimod F.eks. knapper i et syltetøjsglas er metalskrot

Udvid/Kollaps indhold Album links

Udvid/Kollaps indhold Leksikon

Udvid/Kollaps indhold Dagen i dag i historien