l detectingpeople.dk › Detektor › Detektorer og udstyr › Foto/scanner tips og tricks
detectingpeople.dk
Udvid/Kollaps indhold Detecting People

Udvid/Kollaps indhold Bruger Info

Velkommen Gæst

Hvem er hvor: 2 Gæster

Detektor › Detektorer og udstyr › Foto/scanner tips og tricks

Hjem

Nyeste fund
/

kommentarer

Mest sete
/

bedømte


 DetektorDetektorer og udstyr › Foto/scanner tips og tricks 
Retur til oversigt Vis/skjul billede information Slideshow BILLEDE 70/104 Send dette billede som et e-postkort Se forrige billede Se næste billede




Testfotos med ny macrooptik
Har brugt snestormen til at sidde inde i varmen og lave nogle testfotos med nyindkøbt optik. Her er hvad der kom ud af det.. Det ser ud til at den tegner super skarpt, og gengiver farverne fint.
Mener at optikken har været produceret i over 20 år, men er nu blevet tilpasset det digitale.
Optik: Tamron SP DI 90mm. Optikken fås med fatning til de fleste digitale spejlreflexkameraer
 
 
Billede information
Tilføjet af:Poul
Landsdel:Anden
Fundet med:
XP Deus

Album navn:Foto/scanner tips og tricks
Foreslå et andet album. Klik her.
Vist:225 gange
URL:www.detecting.dk/coppermine/displayimage/pid=55429.html
 Marcin Kostecki [19. Marts 2013 kl. 05:22]
  Hold da op Wow det tegner rigtig skarpt. Hvor stor er lysstyrke?
 Tommy Olesen [19. Marts 2013 kl. 09:14]
  Fantastisk Chokeret
 Poul [19. Marts 2013 kl. 09:25]
  Marcin: Billedet er taget pÃ¥ blænde 10 med trÃ¥dløs flash og skrÃ¥ belysning.
Husk at de fleste objektiver tegner skarpest ved små blænder. dette arbejder best under blænde 16
 Tommy Olesen [19. Marts 2013 kl. 09:38]
  @Poul - har du nogen erfaring med ringblitz?
 Marcin Kostecki [19. Marts 2013 kl. 11:45]
  Hej Poul, hvad bruger du som fast belysning? Jeg skal forberede et lille atelier :yes: Jeg arbejder med en SLR og gamle manuelle CZJ objektiver, har en "top dollar" makro-objekitv fra Carl Zeiss ; Makro-Planar f=100mm lysstyrke 1:2,8 og en ring-blitz, det virker godt, men mangler en rigtig makro tripod
 Per Skulason [19. Marts 2013 kl. 12:33]
  Hej Poul

Meget flot dybde i billedet, men nu bliver jeg lidt nysgerrig er det ikke nemmer at kaste mønten på skanneren ? Jeg syntes hvis man gør det opnår man også ganske fremragende resultat.

Mvh
Per
 Tommy Olesen [19. Marts 2013 kl. 12:36]
  Jeg bruger selv scanner og er meget godt tilfreds, men det tÃ¥ler ikke sammenligning med Pouls billeder.
 Jørn Jakobsen [19. Marts 2013 kl. 13:27]
  Enig med dig Tommy, har selv en Canon scanner, men billederne derfra nÃ¥r overhovedet ikke op pÃ¥ samme skarphed og kontrast som dette billede. Foto
 Per Skulason [19. Marts 2013 kl. 13:36]
  Kontrasten skyldes det ikke at mønten er mørk, og de lyse omrÃ¥der vil fremstÃ¥ tydeligere, jeg spørg af ren nysgerrighed, for jeg er helt enig der er fremragende kvalitet, kan godt lide billedet er uværket meget fint. jeg se lige om jeg kan finde en nogleunde mønt af samme Ã¥rgang, vil prøve at lægge et skan op eller et billede skal lige først finde ud af det Smil

Mvh
Per
 Jakob Øhlenschlæger [19. Marts 2013 kl. 15:17]
  Bare for at opnÃ¥ samme detaljerigdom rent pixelsmæssigt skal du scanne i over 3000 DPI for at opnÃ¥ det samme som Poul gør her. Den scannede 10 øre, der er lagt op til sammenligning, kommer kun op pÃ¥ ca. 600-650 DPI. Kontrastmæssigt ligger den ogsÃ¥ pænt under, især nÃ¥r man betænker, at det her jo er Pouls resultat, ikke hans "rÃ¥materiale" i form af RAW-filen.

En egnet scanner laver et fint resultat, men det er som at sammenligne en Hyundai med en Ferrai at sætte det op ved siden af et foto som dette. Ja, begge biler kan bringe dig fra Odense til Århus,, men hvis opgaven er at køre 10 omgange på Jyllands-Ringen på tid, så er forskellen til at tage at føle på. Skal man kun køre i Brugsen, ja, så er det nok overkill at investere i Ferraien :smilewide:
 Poul [19. Marts 2013 kl. 16:26]
  Tommy:Jeg bruger en trÃ¥dløs Metz ringblitz. Den har to vippebare flash i hver side, smart nÃ¥r man skal lægge lys. man kan lade den ene belyse baggrunden og den anden genstanden osv...
Marcin: Jeg bruger kun flashen som belysning, men bruger sommetider små spejle til at kaste lys retur og ind på skyggesiden for opblødning af kontrasten. En manuel Carl Zeiss markro misunder jeg dig. Arbejder selv kun manuelt...
Per: Kan prøve at lægge et billede op af en 4 skilling sølv i aften, så kan du se kvaliteten af en ensartet mønt - sølv er det sværeste at fotografere, synes jeg...
Jakob: Jeg bruger ganske rigtigt raw-filer, da rigtigt meget kan justeres og hentes frem. Fremkalder og justerer i raw-software. gemmer så billedet som Tiff-fil. Tiff-filen efterjusterer jeg så i programmet FotoFiltre, og gemmer så det færdige resultat som jpeg fil. Den færdige Tiff-fil fylder 57 mb og har ingen dataforingelse som jpeg filen har. Jpeg formatet giver jo ikke mange efterjusterings muligheder.
 Per Skulason [19. Marts 2013 kl. 16:51]
  Hej Poul,

Jeg er dybt imponeret under alle omstændigheder syntes det er utroligt flot. Jeg er da overhovedet ikke i tvivl om at RAW-formattet er det mest optimale da alle detaljer rent billedemæssigt er bevaret, det betyder også at man har væsentligt mere at gøre godt med når billedkvalitet skal forbedres. Jeg er helt enig med at blanke overflader Sølv blandt andet er noget djævelskab at arbejde med.

10 øren nøjes jeg med at indskanne i 1200 dpi og derefter nedjustere DPI for det ikke skal fylde meget, og den er ganske rigtigt gemt som en JPG, men jeg har mange andere instillingsmuligheder for filformatet som jeg kan gemme og arbejde videre i, Raw er en af dem. Hvordan man uploader billeder her er jeg ikke helt med på endnu, men et godt billedebehandlingsprogram kan gøre undværker, når man vil fobedre kvaliteten.

Ser jeg på Egenskaberne på Pouls billede er vi jo også oppe i en pæn portione DPI og filstørrelse på 26 Mb, når man ser det i fuld størrelse. Så det er rigtigt det er en 3 hjulet cykel mod en Harley Davidson ,-) . Jeg vil bare vise at en skaner godt kan vise detaljer på en mønt, der mangler dybde det er jeg helt enig i, det skyldes belysningsmulighederne lyset kommer nedefra på skanneren og det kan der ikke laves så meget om på. Det er der fotografiet har sin styrke.

Mvh
Per
 Tommy Olesen [19. Marts 2013 kl. 16:58]
  Ja, det Poul laver er jo egentlig overflødigt her pÃ¥ siden, men det ser saftsusemig lækkert ud, sÃ¥ bliv endelig ved med det Poul. Thumbsup
 John Kristensen [19. Marts 2013 kl. 17:04]
  Flotte fotos Poul.. Tamron SP DI 90 mm skulle ogsÃ¥ være en fremragende portrætlinse.
Du har næste besvaret mit spørgsmål, da du skrive du udelukkende arbejder manuelt. Så det er vel næppe den dobbelt så dyrer VC (Vibration Compensation) USD (Ultrasonic Silent Drive) model.
For de interesserede så koster SP DI ca 3000 kr og VC USD ca 5500. SP Di findes rimeligt ofte som brugt, Jeg har endnu aldrig set en "stor model" til salg som brugt..
Kunne være dejligt om du i din test ville lægge et portræt foto ind, taget med linsen.. Sådan for min skyld, så jeg kan hører din mening.. Jeg kigger nemlig dagligt på netop denne..
Mvh John.
 Poul [19. Marts 2013 kl. 18:51]
  Tommy: Du har helt ret i at at fotos her pÃ¥ siden bare skal være gode nok til id.. Men jeg har arbejdet med fotografering siden min skoletid og senere arbejdede jeg i mørkekammer pÃ¥ langelands museum. Jeg var i den periode pÃ¥ kursus ved fotograferne pÃ¥ nm, og der var kun den bedste kvalitet god nok (Danefæbøgerne) Kan ikke lade være med at kombinere de to hobbys, sÃ¥ jeg fortsætter selvfølgelig det bedste jeg har lært.
Det er jo osse rart at have et godt fotos når et fint stykke danefæ først er indleveret.
John: Det er ganske rigtigt den lille model jeg har, den opfylder til fulde mine ønsker. Jeg skal nok på et tidspunkt lægge et portrætfoto op til dig, men har ikke afprøvet optikken til det endnu. Har kun haft den i et par dage.. Tvivler på at fruen i huset vil have sit portræt lagt op på en side for oltidsfund griner
Ups. hun læser pludselig med og siger: Du skal kraftedme ikke fotografere mig............
 Tommy Olesen [19. Marts 2013 kl. 19:31]
  SÃ¥ ta et billede af Steen - han har vel snart fÃ¥et danefæalderen ;)
 Claus [19. Marts 2013 kl. 20:14]
  Ja det er godkendt Foto
 Steen Agersø [19. Marts 2013 kl. 22:09]
  @Tommy, med den legendariske dybdeskarphed, der er i Pouls billeder er det nok ikke nogen god idé :smilewide:
Men både du og Poul er jo langt yngre end jeg, så jeg kunne da foreslå et selvportræt, eller et kommende portræt af ynglingen fra Osted !! Rofl
 Poul [19. Marts 2013 kl. 22:09]
  Hæ hæ hæ.
Ved ikke hvornår det bliver så. Han siger det er for koldt at søge ??

Udvid/Kollaps indhold Album links

Udvid/Kollaps indhold Leksikon

Udvid/Kollaps indhold Dagen i dag i historien